نداشتن زمان خواب منظم تأثیری درخورتوجه بر سلامتی می‌گذارد

1399/12/7

299

شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد علاوه‌بر مدت زمان خوابیدن، خوابیدن در زمان‌ منظم نیز برای سلامتی مهم است.

طالعه‌ی جدیدی ارتباطی میان اختلال در الگوی خواب و افزایش خطر افسردگی و خلق‌و‌خوی بد پیدا کرده است. در پژوهشی که اندازه‌گیری مستقیم زمان‌های خواب و خلق‌و‌خوی ۲۱۱۵ پزشک در اولین سال آموزش آن‌ها را شامل می‌شد و نتایجش در ساینس‌الرت گزارش شده است، دانشمندان دریافتند این احتمال بیشتر بود که افرادِ دارای الگوی خواب متغیر گزارش کنند که خلق‌و‌خوی پایین‌تری دارند و ازنظر علائم افسردگی در پرسش‌نامه‌ها نمره‌ی بیشتری کسب کنند.

ه‌طورکلی، زمان خواب متغیر به‌اندازه‌ی فقدان خواب روی خطر احساس افسردگی مؤثر بود که نشان می‌دهد هماهنگ‌بودن با ساعت شبانه‌روزی برای سلامت روان ما به‌اندازه‌ی میزان ساعات ‌خوابمان اهمیت دارد. سریجان سن، دانشمند عصب‌شناس دانشگاه میشیگان می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد داشتن زمانی ثابت برای رفتن به خواب عامل اثرگذاری بر افسردگی و تندرستی است که قبلا دست‌کم گرفته شده.»

پزشکان بررسی‌شده با میانگین سنی ۲۷ سال که سال اول آموزش طاقت‌فرسای خود را می‌گذراندند، نماینده‌ی جامعه‌ی عمومی نیستند؛ اما این فرصت را دراختیار دانشمندان قرار دادند تا بتوانند تعداد زیادی از افراد دارای شرایط مشابه را در طول چند ماه مطالعه کنند.

همان‌طورکه انتظار می‌رود، به‌طور‌کلی خواب بیشتر،دیر بیدار‌شدن از خواب، زودتر خوابیدن و پایبندی به الگوی خواب منظم‌تر باعث بهبود خلق‌و‌خوی شرکت‌کنندگان می‌شد. آنچه شاید قبلا به‌خوبی نشان داده نشده‌، این است که الگوی خواب منظم درمقایسه‌با عوامل دیگر چقدر اهمیت دارد.


داده‌ها ازطریق استفاده از پوشیدنی‌های دنبال‌کننده خواب و برنامه‌های تلفن هوشمند و نظرسنجی‌های داوطلبان جمع‌آوری شد. درحالی‌که ممکن است پوشیدنی‌ها ازنظر ردیابی خواب به‌اندازه‌ی ابزارهای آزمایشگاهی دقیق نباشند، به دانشمندان کمک می‌کنند بدون ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره و زمان خواب شبانه‌ی افراد‌، هم‌زمان و در دوره‌ای طولانی بر عادات افراد زیادی نظارت کنند. یو فانگ، دانشمند علوم اعصاب دانشگاه میشیگان می‌گوید: «فناوری پیشرفته پوشیدنی‌ها به ما امکان می‌دهد عوامل رفتاری و فیزلوژیکی سلامت روان، ازجمله خواب را در مقیاس بسیار بزرگ‌تر و دقیق‌تر از قبل بررسی کنیم.»

درحالی‌که همه قبول می‌کنیم عادات بهتر خواب برای سلامت عمومی ما مفید است، پژوهشگران مطالعه‌ی جدید می‌خواهند پژوهش‌های بیشتری درباره‌ی این موضوع انجام شود که چگونه جنبه‌های مختلف بهداشت خواب (زمان خواب، زمان بیداری، الگوهای خواب و کل خواب) جداگانه روی بهزیستی اثر می‌گذارند.

مطالعه‌ی جدید از پژوهشی پیشین پشتیابی می‌کند که نشان می‌داد نادیده‌گرفتن ریتم‌های شبانه‌روزی می‌تواند به خلق‌و‌خوی ما آسیب بزند و به‌مرور‌زمان خطر افسردگی را افزایش دهد. اگر می‌توانید، طولانی‌مدت زمان رفتن به خواب و بیدار‌شدن منظم را رعایت کنید؛ چراکه این کار ممکن است موجب بهبود خلق‌و‌خو و نگرش شما شود.

پژوهشگران در مرحله‌ی بعد می‌خواهند گروه‌های دیگری از افراد مانند والدین کودکان کم‌سن‌و‌سال را بررسی کنند که ممکن است نتوانند بر زمان خوابیدن و زمان بیدار‌شدن و تعداد ساعت خواب خود کاملا نظارت کنند.

پژوهش جدید در مجله‌ی npj Digital Medicine منتشر شده است.



برچسب ها :
ads

دیدگاهتان را بنویسید