تحلیل ادبیات فارسی کنکور

1398/2/22

836


با سلام و درودفراوان  به شما دوستان 

بنده محسن فدایی هستم با ۳۲سال سابقه تدریس که از افتتاح سمپاد در مرکز استعدادهای درخشان شیراز مشغول تدریس  می باشم.

تا بدانجا رسید دانش من که    بدانم همی که نادانم

نکاتی چند درباره  آموزش ادبیات.

۱- %۹۰دانش آموزان این مملکت با توجه به نظر برخی  مشاوران  تصور می کنندکه ادبیات را با زدن تست های یک کتاب می توانند یاد بگیرند.

۲- یادگیری ادبیات بستگی به معلمی دارد که در کلاس مدرسه تدریس می کنه(حرف اول رو معلم مدرسه می زنه نه کلاس های بیرون)

۳-برداشت چند بیت  از دیوان های شعرا از طریق سی دی دُرج و انباشته کردن ابیات به دلیل تشابه لفظی در یک کتاب  برای دانش آموز دردی را دعوا نمی کنه

 جالب است وقتی از  تعدادی دانش آموز پرسیدم تا کنون قرابت را چگونه مطالعه کردی می فرمودند که مشاورم گفته بیت های فلان کتاب موضوعی   قرابت معنایی را  حفظ کن تا مشکلت حل بشه.

۴-متاسفانه ۹۰%  دانش آموزان  این مملکت معنی بیت ها را  از ترس کم شدن نمرات نهایی حفظ می کنند در صورتی که معنی بیت ها را  نباید حفظ کرد(کسب نمره و تصحیح نادرست برگه ها معضلی شده برای یادگیری ادبیات)

۵- معرفی بی شمار کتاب ها ی ادبیات کنکور به دانش آموزان از طریق مشاوران غیر متخصص، بزرگترین معضل در امر یادگیری دانش آموزان و دلسرد کردن آن هاست ( ۹۰% تست کتاب های چاپ شده از سوال های موسسه های و سوالات کنکور سراسری است نه تنها در درس ادبیات بلکه در درس فیزیک و ........)

۶- مزیت  کتاب موضوعی قرابت معنایی نشر الگو  چیست؟ 

جمع آوری سوالات خوب موسسات گوناگون و سوالات کنکور های سراسری.

 که همین جا  از  مولف کتاب و  همکاران بازنشسته و دیگر همکاران که در جمع آوری سوالات ،مولف را یاری نموده اند سپاسگزاری می کنم

ولی متاسفانه اغلب سوالات تالیفی این کتاب نادرست است (اگر خواستید ارسال کنم)

۷- تعدد طراحان یک موسسه قطعاً باعث کیفیت علمی سوال ها خواهد بود.(زیرا یک  رقابت علمی است بین مدرسان کنکور)

۸- تعدد موسسه ها (گاج- قلم چی - گزینه دو- مرات - ماز- مبتکران و مدارس برتر) تاثیر زیادی داره بر کیفیت چاپ کتاب ها.

۹- جالب تر از همه برخی استادان فاضل در وویس های خود به دانش آموزان خود پیشنهاد می دهند هر شب دو ساعت ادبیات مطالعه کنند زیست و .....چی میشه؟ از خدا بترسید اینقدر درس ادبیات رو بزرگ نکنید

۱۰- برخی مشاوران بی تجربه توصیه می کنند دروس عمومی رو بعد از عید مطالعه کنند 

سوال این جا پیش می آید.

که زیست و شیمی مهم تر است یا ادبیات؟

 نباید وقت این دو درس رو به دروس عمومی داد.

مثلا شاگرد وقتی چندین بار واژه نامه را(از قبل) مطالعه کرده باشد نیازی نیست وقت طلایی زیست و شیمی را به ادبیات بدهد(چون بعد از عید با کمترین زمان واژه نامه را مرور می کند)

۱۱- با توجه به آزمون های آزمایشی، دانش آموز باید درس به درس مطالعه کند و بعد از عید باید به صورت موضوعی مطالعه کند. .

در ضمن معلم،  هر درسی را   موضوعی تدریس می کنه چون  هر درسی از   کتاب ، موضوعی است (قلمرو ادبی، فکری، زبانی یعنی موضوعی)

۱۲- تقدم فضل یک مدرس کنکور زمانی مشخص میشه که وقتی  سوال ادبیات گروه علوم ریاضی ساعت یک،  بر روی سایت میاد

فاضل کنکوری باید حداکثر ساعت ۳ پاسخ خود را در کانال خود قرار دهد

نه این که ساعت ۱۰شب بعد از مشاهده کردن پاسخ مدرسان دیگر، پاسخ خود رو در کانال خود قرار دهد.

۱۳- در برخی از شهرها بین ۸تا ۱۲روز همایش ادبیات برگزار میشه.

تقریبا ۱۰۰ساعت / یک سوال پیش میاد

که برای دروس اختصاصی باید چند همایش برگزار بشه؟؟

۱۴- برگزاری همایش های کنکور در نزدیکی های کنکور برای دانش آموزان ضعیف و متوسط هیچ سودی در پی نخواهد داشت.

۵۰% دانش آموزانی که در یک همایش ادبیات کنکور شرکت می کنند "نهاد " و" فعل " رو هنوز  نمی شناسند ) در حالی که برگزار کننده همایش، نکته های چالش برانگیز رو برای دانش آموز تدریس می کنه.

و بیشتر به دانش آموز استرس و فشار روحی وارد می کند.

۱۵- باید کتاب های قرابت معنایی  نظام جدید رو به دانش آموزان معرفی کنیم.

متاسفانه برخی کتاب ها، فقط جلد کتاب و چینش سوال ها تغییر کرده.

موفق و پیروز باشید

ads

دیدگاهتان را بنویسید